Procuratura Anticorupție critică amendamentul înregistrat în Parlament care schimbă fundamental competența și funcționalitatea instituției

27.07.2023

CHIȘINĂU – La 26 iulie 2023, a fost înregistrat un amendament la proiectul de lege nr. 197 din 21 iunie 2023, care urmează a fi votat în Parlament în a doua lectură, la 31 iulie 2023. Acest amendament propune o schimbare fundamentală în competența și funcționalitatea Procuraturii Anticorupție. Dacă va fi votat de deputați, această schimbare legislativă va trimite aproximativ 500 de cazuri de corupție din gestiunea Procuraturii Anticorupție la alte procuraturi, unde procurorii (care nu vor trece procedura de vetting), nu au pregătirea și experiența necesară pentru instrumentarea acestor cazuri și, ar încărca acești procurori care deja au responsabilitatea de a instrumenta dosare de importanță, inclusiv omor, viol, tâlhării și altele.

Conform amendamentului (atașat mai jos), Procuratura Anticorupție va rămâne responsabilă doar pe corupția mare comisă de Președintele țării, deputați, membri ai Guvernului, judecători, procurori, angajați SIS și CNA, și conducători ai instituțiilor publice prevăzute de Constituție (de exemplu CSM și CSP), sau cazuri care implică sume enorme de peste 300.000 MDL mită și peste 3.000.000 MDL prejudiciu. Cazuri care implică scheme de corupție în agenții de stat, ministere, spitale, universități, vamă, în primării și raioane nu vor fi considerate de competența procuraturii specializate pe corupție. Scheme care implică sustragerea de banii statului de sume de 2 milioane de lei vor trece în responsabilitatea procurorilor fără experiență în așa cazuri complexe. Rezultatul acestor schimbări va duce la ineficiența anume în combaterea corupției sistemică care afectează viața cetățenilor zi de zi.

În loc să fie fortificată Procuratura Anticorupție, această instituție va deveni irelevantă cu doar 100 de cazuri în gestiune, comparativ cu peste 3000 de cazuri în gestiune la cealaltă procuratură specializată, PCCOCS. Astfel de schimbare legislativă majoră merită consultări publice, avize oficiale de la toate instituțiile afectate. Aceste principii nu au fost respectate, iar amendamentul încalcă tehnica legislativă.

Deși Procuratura Anticorupție, în comun cu Procuratura Generală și PCCOCS, au exprimat această poziție la grupul de lucru (avizul atașat mai jos), poziția procuraturii nu a fost luată în considerație în propunerea acestui amendament.

Procuratura Anticorupție trebuie să fie fortificată cu dreptul de a efectua autonom măsuri speciale de investigații (filaj, interceptări telefonice, înregistrări video și audio ș.a.), dotată cu echipament special (tehnică de înregistrare, camere, automobile, etc.), cu o clădire separată, un buget separat, resurse umane, suficienți procurori, ofițeri, consultanți și specialiști să facă față celor peste 1100 cazuri de corupție avute în gestiune. Unele din aceste prevederi au fost acordate în legea din 2016, însă până în ziua de azi nu au fost implementate.

Conform analizei din partea a două grupuri de experți (IPRE și CCIA), reieșind din condițiile Uniunii Europene și Fondului Monetar Internațional, Procuratura Anticorupție trebuie fortificată pentru a crește eficiența luptei cu corupția mare și sistemică. Însă, de facto, în contrariu, amendamentul dat fortifică Centrul Național Anticorupție, un organ care se supune Parlamentului și care nu va trece prin procedura de vetting.

Îndemnăm deputații în Parlament să nu voteze pentru acest amendament care ar pune în pericol lupta împotriva corupției.

Contact
Serviciul de presă | Procuratura Anticorupție
presaPA@procuratura.md 

Amendamentul înregistrat (26.07.2023)
(657.94 KB)

Avizul PA asupra amendamentului (25.07.2023)
(1.22 MB)

Avizul PA asupra competenței PA (14.06.2023)
(457.34 KB)